Skip to main content

Ek Radha, Ek Meera


I first heard this song in late October two years ago. Then on International Women's Day on March 8th last year, a casual talk on the portrayal of women in movies and literature on twitter set a discussion going. There is always a Penelope waiting for an Odysseus, who remains faithful and protects her virtue keeping suitors at bay, while her husband is away. Why? Why do we never find an Odysseus who waits for his Penelope when she is not ready? Do we ever find representation of women as other than waiting damsels in distress?

This song titled, "Ek Radha, Ek Meera" from the Raj Kapoor directed movie, Ram Teri Ganga Maili speaks of the anguish Meera and Radha go for loving the same person. I am not going to dissect the song, but hearing it over and over, one can't help feel a bit sorry for Meera. Torn between bhakti(devotion) and love, these two represent women from all ages and lands. Why, it is Descartes himself who wrote something on the lines of how both men and women are equal but men perhaps only excel on virtue of their physical strength. Seeing the unequal and ridiculous representation of women in many countries even today, it is a question we must ask to ourselves if we have failed to create an equal land of opportunities for both the genders. Like Orwell wrote, All men are equal, but some are more than equal. I hope I can tweak it a bit and extend to say, all men and women are equal but only when it is suitable. Non- accessibility to information, assertion of their rights is killing women's prospects for a better life and future. So many regions in the world still do not give women freedom to choose their lifestyle and this is marring the cradle of life. Suppress women, imbibe ownership and make them the weaker sex. Keep reminding them their position in society with regards to men and what happens to women all over the world is known to us. The great sociologist Mrs. Irawati Karve has published a series of articles on relationships of women with different women, men and amongst themselves. She calls the strong women standing behind their men as Mhalkaya- Salkaya, the ones who support, run, and rule their households in tribal societies since matriarchal society is the norm there. I immensely loved reading about these strong-headed women who make up for their men's shortcomings. Then, I also read Sultana's Dream written in 1905 by Begum Rokeya Hossain. What a wonderful text that espouses story of a utopian land called Lady land where women rule the land and men stay put in a purdah system. I admit, I was thrilled beyond words to read this fantasy whim. I want it to be made compulsory reading in schools.

I don't know if it is fate that ties women to the traditional structure of society but on eve of yet another women's day, I whole-heartedly wish women reclaim everything there is to be for them to achieve. Let this not be just another celebration of the International Working Women's Day where we remain the centre for 24 hours and get back to fighting the next day. But of course, women have been fighters from the start. That spirit hopefully never dies down in us, come what may.

Comments

Popular posts from this blog

या जन्मावर, या जगण्यावर...शतदा प्रेम करावे?

पुस्तकांच्या आणि निसर्गाच्या साथीत जेवढा वेळ छान जातो आणि सार्थकी लागल्यासारखा वाटतो तितका खचितच कुठेतरी अन्यत्र वाटतो. नवीन वर्षात केलेल्या संकल्पांपैकी एक म्हणजे वाचलेल्या प्रत्येक पुस्तकावर स्वतःचं विवेचन लिहिणं. सुरुवात तर झाली आहे. साहित्य संमेलनाच्या निमित्ताने आणि वर्ष अखेरीच्या पार्श्वभूमीवर मुंबईतल्या बऱ्याच बुक स्टोर्सनी भर भक्कम डिसकाउंट जाहीर केला होता. मी देखील नाही नाही म्हणता लोभाला भुलून पार ATM मध्ये जाऊन पैसे काढून पुस्तकं खरेदी केलीत वर्षाच्या शेवटच्या दिवशी. टिव्ही वरच्या असंख्य कार्यक्रमांवर नजर फिरवल्यास असं चित्र दिसतं कि समाजाच्या नैतिक मूल्यांशी कार्यक्रम बनवणाऱ्यांच काहीच घेणं-देणं दिसत नाही. माणसांची पतच एवढी रसातळाला गेली आहे कि कपोलकल्पित आणि वास्तव जग यांची चांगलीच सरमिसळ आपण करून ठेवली आहे आणि त्यातून बाहेर पडण्याचे आपले काहीच मनसुबे वाटत नाही. आज सकाळी विचार करता करता माझ्या असं लक्षात आलं कि आपण किती उगाच खलबतं करतो, आपला दुरान्वये संबंध नसलेल्या गोष्टींबद्दल. काल रात्री जेवताना मी कुमार केतकरांचं "बदलते विश्व" हे साधारण दहा वर्षांपूर्व

गौरी देशपांडे आणि मी

आज २७ फेब्रुवारी. कविवर्य कुसुमाग्रज यांचा जन्मदिवस आणि मराठी भाषा दिवस. त्यानिमित्त मला आवडणाऱ्या एका मराठी लेखिकेच्या पुस्तकाचं विवेचन इथे करते. गौरी देशपांडे- मराठी वाचणाऱ्या साऱ्याच वाचकांना हे नाव जितकं परिचित आहे तितकच फार जवळचं देखील आहे. मी सर्वप्रथम गौरी देशपांडे यांची एक कथा शाळेत असताना अभ्यासली होती- कलिंगड. आणि कित्येक दिवस मी त्या कथेच्या पुढे अजून काही असेल का म्हणून उत्सुक आणि अस्वस्थ होते. दहावीत असताना वाचली होती म्हणून त्यांचं सर्व लिखाण वाचून काढायचं हे ठरवलं. पुढची चार- पाच वर्ष त्यांचं असं काही वाचनात आलं नाही. नंतर 'आर्किटेक्चर' शिकताना कॉलेजच्या ग्रंथालयात मराठी पुस्तकांचं कपाट दिसलं. आणि पाहिलं पुस्तक जे मी घेतलं नी वाचलं ते गौरी देशपांडेंचं 'मुंबई-तळेगाव-ग्रीस' असा प्रवास करणारी 'मुक्काम' हि दीर्घ कथा/कादंबरी. त्याचं दुसरं पुस्तक वाचलं ते म्हणजे 'आहे हे असे आहे', आणि त्यात मला परत एकदा सापडली ती 'कलिंगड' हि कथा. मी चार-पाच वेळा ते पुस्तक वाचून काढलं परीक्षा सुरु होण्याच्या काही दिवस आधी, एप्रिल मधेच आणि त्या कलिंगडाची

आठवणीतल्या पाऊस गोष्टी!

गेल्या आठवड्यापासून पाऊस सगळीकडे चांगलाच पडतोय आणि हळूहळू पावसावरचे लेख देखील वाचण्यात येऊ लागलेत. मला फार पूर्वीपासूनच पावसात भिजणं आवडत नाही. कॉलेजच्या दिवसांत देखील ट्रेनने प्रवास करताना अनेकवेळा चिंब भिजून त्या गर्दीत चढताना जीव नकोसा व्हायचा. मला सर्दी लवकर होते म्हणून देखील मी पावसात भिजणं कटाक्षाने टाळते. तर आज हा इथे लिहिण्याचा उहापोह यासाठी की एका मैत्रिणीने तिच्या पावसाळी दिवसांच्या भुट्टा खाणाऱ्या आठवणी लिहिल्यात आणि त्या वाचून मी देखील काही क्षण त्या सुंदर गतकाळात स्थिरावले.  एके दिवशी पावसात चिंब भिजून कॉलेजला पोहोचले तर तिथे आमचा स्टुडिओच गळत होता. सगळीकडे फरशीवर पाणी आणि त्या अंधारलेल्या जागेत आम्ही मिळेल त्या कोरड्या जागेत बसलेलो मला आजही लक्ख आठवतंय.  नंतरच्या आठवणी ह्या जेजेतल्या हिरव्या पटांगणावर पडणाऱ्या पाऊसधारा बघण्याच्या आणि नाचत उड्या मारत पावसाला चकवत स्टुडिओ ते कॅन्टीनला पळण्याच्या ह्या होत्या.  इंटर्नशिपच्या काळात व्हीटी ते कुलाबा बहुतांशी मी पायीच प्रवास करायचे. तेव्हा छत्री सांभाळत, हातातलं पुस्तक भिजू न देता, इतर लोकांना चुकवत तो रस्ता चालताना देखील वेगळीच