Skip to main content

The Rat-race for more marks

Today, the CBSE- Central Board of Secondary Education results came out and my cousin scored a whopping 94%. YES! 94 percentile. When everybody called him up for congratulations, he seemed a little dejected saying he had expected at least 98%. We were shocked. Here's a bright kid who has scored marks in the 90 percentile and still feels he could have upped his score a little more.

What are we turning our kids into? Why is the Educational system demanding such high standards from youngsters who are running after "numbers" rather than concentrating on the knowledge they gather for their lifetime? Are we enforcing an "only marks" system, whereupon if someone scores in 80 percentile should totally feel like a criminal for not making it to the 90 percentile group? I remember my Board Examination results from 11 years ago- a decade, where the system of announcing toppers in the state and city was prevalent and often resulted in a depressing time for so many kids. I felt extremely insecure every year when the Board results would be out and the marks would just seem to skyrocket, leaving so many kids unhappy over their 70-80 percent score. It also resulted in a lot of post-result suicides. That system was thankfully got rid of in a couple of years, but by then, the kids scoring a 100 percentile result took roots.

The pressure of being a 90 percentile kid was never enforced on us by our parents who demanded a good score but with the basic knowledge of being able to address a scientific thirst in our lives. We had a more learning based schooling, which never was identified by multiple-option question papers unlike today. The emphasis to write essays, valuing social sciences and original thinking were part of the school curriculum. No doubt it also failed a lot of students who could not raise to those standards, but it was a lot better than just passing and promoting students till 8th grade, so that they won't be pressurized for scoring high marks in today's higher secondary education system. When I see students these days buried in books with objective answer patterns, and not being able to voice their thoughts without jumbling their words, it makes a sad sight. This is clearly nurturing a culture of bookworms, wherein children only learn lessons but do not necessarily absorb the essential morals, values, knowledge meant to develop their holistic and rational thinking skills. We are raising an army of nerds without actually nurturing their intellect for original sciences. No wonder India has been ranked lowest in Global Intellectual Property Index for the second consecutive year amongst the countries assessed for protection and enforcement of Intellectual Property Practices.

If we intend to become a superpower nation in the 20 years or whenever, we must look after the dying educational system that creates degree holders without remarkedly producing people who would benefit their nation through their innovation, and engineering supremacy. The human right to Education needs to be emphasized through good teachers who inspire children to move beyond marks/credits and look forward to a fulfilling life of knowledge and morals making them a powerhouse that sustains their nation.

Comments

Popular posts from this blog

या जन्मावर, या जगण्यावर...शतदा प्रेम करावे?

पुस्तकांच्या आणि निसर्गाच्या साथीत जेवढा वेळ छान जातो आणि सार्थकी लागल्यासारखा वाटतो तितका खचितच कुठेतरी अन्यत्र वाटतो. नवीन वर्षात केलेल्या संकल्पांपैकी एक म्हणजे वाचलेल्या प्रत्येक पुस्तकावर स्वतःचं विवेचन लिहिणं. सुरुवात तर झाली आहे. साहित्य संमेलनाच्या निमित्ताने आणि वर्ष अखेरीच्या पार्श्वभूमीवर मुंबईतल्या बऱ्याच बुक स्टोर्सनी भर भक्कम डिसकाउंट जाहीर केला होता. मी देखील नाही नाही म्हणता लोभाला भुलून पार ATM मध्ये जाऊन पैसे काढून पुस्तकं खरेदी केलीत वर्षाच्या शेवटच्या दिवशी. टिव्ही वरच्या असंख्य कार्यक्रमांवर नजर फिरवल्यास असं चित्र दिसतं कि समाजाच्या नैतिक मूल्यांशी कार्यक्रम बनवणाऱ्यांच काहीच घेणं-देणं दिसत नाही. माणसांची पतच एवढी रसातळाला गेली आहे कि कपोलकल्पित आणि वास्तव जग यांची चांगलीच सरमिसळ आपण करून ठेवली आहे आणि त्यातून बाहेर पडण्याचे आपले काहीच मनसुबे वाटत नाही. आज सकाळी विचार करता करता माझ्या असं लक्षात आलं कि आपण किती उगाच खलबतं करतो, आपला दुरान्वये संबंध नसलेल्या गोष्टींबद्दल. काल रात्री जेवताना मी कुमार केतकरांचं "बदलते विश्व" हे साधारण दहा वर्षांपूर्व

गौरी देशपांडे आणि मी

आज २७ फेब्रुवारी. कविवर्य कुसुमाग्रज यांचा जन्मदिवस आणि मराठी भाषा दिवस. त्यानिमित्त मला आवडणाऱ्या एका मराठी लेखिकेच्या पुस्तकाचं विवेचन इथे करते. गौरी देशपांडे- मराठी वाचणाऱ्या साऱ्याच वाचकांना हे नाव जितकं परिचित आहे तितकच फार जवळचं देखील आहे. मी सर्वप्रथम गौरी देशपांडे यांची एक कथा शाळेत असताना अभ्यासली होती- कलिंगड. आणि कित्येक दिवस मी त्या कथेच्या पुढे अजून काही असेल का म्हणून उत्सुक आणि अस्वस्थ होते. दहावीत असताना वाचली होती म्हणून त्यांचं सर्व लिखाण वाचून काढायचं हे ठरवलं. पुढची चार- पाच वर्ष त्यांचं असं काही वाचनात आलं नाही. नंतर 'आर्किटेक्चर' शिकताना कॉलेजच्या ग्रंथालयात मराठी पुस्तकांचं कपाट दिसलं. आणि पाहिलं पुस्तक जे मी घेतलं नी वाचलं ते गौरी देशपांडेंचं 'मुंबई-तळेगाव-ग्रीस' असा प्रवास करणारी 'मुक्काम' हि दीर्घ कथा/कादंबरी. त्याचं दुसरं पुस्तक वाचलं ते म्हणजे 'आहे हे असे आहे', आणि त्यात मला परत एकदा सापडली ती 'कलिंगड' हि कथा. मी चार-पाच वेळा ते पुस्तक वाचून काढलं परीक्षा सुरु होण्याच्या काही दिवस आधी, एप्रिल मधेच आणि त्या कलिंगडाची

आठवणीतल्या पाऊस गोष्टी!

गेल्या आठवड्यापासून पाऊस सगळीकडे चांगलाच पडतोय आणि हळूहळू पावसावरचे लेख देखील वाचण्यात येऊ लागलेत. मला फार पूर्वीपासूनच पावसात भिजणं आवडत नाही. कॉलेजच्या दिवसांत देखील ट्रेनने प्रवास करताना अनेकवेळा चिंब भिजून त्या गर्दीत चढताना जीव नकोसा व्हायचा. मला सर्दी लवकर होते म्हणून देखील मी पावसात भिजणं कटाक्षाने टाळते. तर आज हा इथे लिहिण्याचा उहापोह यासाठी की एका मैत्रिणीने तिच्या पावसाळी दिवसांच्या भुट्टा खाणाऱ्या आठवणी लिहिल्यात आणि त्या वाचून मी देखील काही क्षण त्या सुंदर गतकाळात स्थिरावले.  एके दिवशी पावसात चिंब भिजून कॉलेजला पोहोचले तर तिथे आमचा स्टुडिओच गळत होता. सगळीकडे फरशीवर पाणी आणि त्या अंधारलेल्या जागेत आम्ही मिळेल त्या कोरड्या जागेत बसलेलो मला आजही लक्ख आठवतंय.  नंतरच्या आठवणी ह्या जेजेतल्या हिरव्या पटांगणावर पडणाऱ्या पाऊसधारा बघण्याच्या आणि नाचत उड्या मारत पावसाला चकवत स्टुडिओ ते कॅन्टीनला पळण्याच्या ह्या होत्या.  इंटर्नशिपच्या काळात व्हीटी ते कुलाबा बहुतांशी मी पायीच प्रवास करायचे. तेव्हा छत्री सांभाळत, हातातलं पुस्तक भिजू न देता, इतर लोकांना चुकवत तो रस्ता चालताना देखील वेगळीच